Batterij testen

Bij batterij testen denken wij altijd gelijk aan veiligheid en kwaliteit. We kennen allemaal wel de foto van de uitgebrande Tesla. Of het verhaal van de nieuwe Samsung Galaxy Note 7 telefoon die door een constructiefout spontaan in brand kon vliegen. Hoe kunnen we dergelijke situaties zoveel mogelijk vermijden en hoe kunnen we de gevolgen hiervan zoveel mogelijk beperken?

En laten we dan met de laatste beginnen.
Zorg voor een veilige testomgeving. Denk hierbij aan speciale blusmiddelen, speciale brandveilige kasten en bijvoorbeeld klimaatkamers met speciale voorzieningen.

We kunnen het testen van batterijen opdelen in drie specifieke gedeeltes:

Het testen van een batterij cel
Het testen van een batterij module
Het testen van een batterij pack

De basis voor een veilige batterij wordt gelegd bij het testen van de batterijcellen. In Europa houdt dit over het algemeen in dat we een inkomende inspectie uitvoeren op batterij cellen die worden geïmporteerd vanuit het verre Oosten.

Door het uitvoeren van een isolatietest kunnen we bepalen of de scheiding van de polen door middel van het diëlektricum niet is vervuilt. We checken ook de lek stroom en of er geen gedeeltelijk ontlading of arcing plaats vindt. Vervolgens bepalen we de interne impedantie en de capaciteit van de cel bij verschillende temperaturen en laadspanningen. Voor uitgebreide informatie over hoe we deze testen uitvoeren verwijzen wij u graag door naar de pagina het testen van een batterij cel.

De geteste batterijcellen worden vervolgens weer verwerkt in een batterijmodule. En daar start de reeks van testen eigenlijk opnieuw. Als eerste om te kijken of de cellen goed met elkaar zijn doorverbonden. Vervolgens een test om te kijken of er geen slechte cellen in de module zijn opgenomen en of de module aan de gestelde specificaties voldoet. Daarnaast is het mogelijk om ook het batterij management systeem te testen op goed functioneren.

Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende module testen verwijzen wij u graag naar ‘Het testen van een batterij module‘.

Vervolgens is het mogelijk om een groot aantal modules te koppelen tot een batterij pack. Dit zien we uiteraard bij de wat hogere vermogens toepassingen als elektrische auto’s, bussen, vrachtwagens en tegenwoordig zelfs elektrische boten.

En ook hier begint het testen eigenlijk weer van voor af aan.

– Wat is de capaciteit van het batterij pack?
– En hoeveel capaciteit heb ik als de temperatuur daalt naar -10 graden Celsius?
– Of plus 40 graden Celsius?
– Wat als we de batterij dynamische gaan belasten?
– Wat als we ook de batterij met korte (rem-) pulsen weer gaan laden?

Tot hoever kunnen we de batterij ontladen zonder schade te onder vinden voor wat betreft de levensduur?

Ook hier verwijzen wij u graag door naar het testen van een batterij pack om te zien wat de mogelijkheden zijn voor het uitgebreid testen van een pack. Voor totale testoplossingen verwijzen wij u graag door naar de pagina over het automatisch testen van batterijen testsoftware en testsystemen.

Ook bevelen wij u de complete presentatie aan die wij hebben gemaakt ten behoeve van het Energie Storage Event 2020, ‘Het testen van Li-ion batterijen‘.


Advies nodig? Neem contact met ons op