Het testen van een batterij pack
Het testen van een batterij pack ligt uiteraard in het verlengde van het testen van een batterij module.
Ook hier kunnen we de volgende testen uitvoeren:
– Het bepalen van de impedantie van het complete batterij pack
– Het bepalen van de capaciteit van het batterij pack
– Het aantal laad-/ontlaad cycli

Ten opzichte van het testen van de batterij modules hebben we hier te maken met hogere vermogens (kWh), hogere stromen en meer en meer ook hogere spanningen. En dit op zich geeft ook nieuwe uitdagingen. We zien op dit moment batterij packs voor bussen en vrachtwagens met spanningen tot zo’n 800V. De ontwikkelingen gaan echter al tot 1000 en 1200V batterij packs.
De grootste uitdaging zit hem echter in de laadstromen. Met behulp van een pantograaf kunnen we met behoorlijk hoge stromen laden. Maar de elektrische vrachtwagen heeft op dit moment nog geen pantograaf. Daar zit de uitdaging een gekoelde laadconnectoren om zo toch een hanteerbare kabel te hebben die hoge laadstromen aan kan. En als we horen wat de toekomst plannen zijn met name voor lange afstand vrachtwagens dan gaan we naar laadstromen van 2000A en meer bij een laadspanning van maximaal 1500V. Er zijn nog wat uitdagingen aan te gaan.
HET BEPALEN VAN DE BATTERIJ IMPEDANTIE
De interne weerstand kunnen we bij een batterij pack vrij simpel bepalen door middel van een stap response meeting in de belasting van de batterij. Zie ook de uitleg van deze methode in de pagina het testen van een batterij cel.
Je hebt hierbij echter wel een wat zwaardere belasting nodig. Er zijn inmiddels ook bi-directionele DC voedingen die deze spanningen en stromen goed aan kunnen.
HET BEPALEN VAN DE CAPACITEIT VAN HET BATTERIJ PACK
En ook hier gelden eigenlijk weer dezelfde voorwaarden zoals we die hebben genoemd bij het testen van een batterij module, alleen wordt er nu gewerkt met hogere vermogens. Zeker bij deze hoge vermogens zien we de voordelen van het gebruik van (regeneratieve) bi-directionele DC voedingen.
Voor de kleine packs hebben we in het producten portfolio van TTMS twee kwadrant DC voedingen in de spanningsrange van 0-80V door tot 0-1500V bij vermogens van 5kW tot 18kW. Deze voedingen zijn helemaal afgestemd op deze toepassingen en hebben de mogelijkheid van een autonome charge en discharge cyclus met de door de klant gewenste parameters. Aan de hand van ingestelde waarden als Laad / Ontlaad spanning, stroom en tijd kan worden geladen of ontladen. Daarnaast hebben we dan de stop waarden voor het laden en ontladen in de vorm van stop spanning, stop stroom en stop capaciteit. Bij een enkele bi-directionele DC voeding is er ook een mogelijkheid van het aansluiten van een temperatuur sensor zodat ook de temperatuur van de Batterij een stop waarde kan zijn.
Bij quick chargers voor auto’s zien we echter al vermogens van 22kW of zelfs 44kW. Voor vrachtwagens en bussen loopt dit nu al door tot 600kW en meer. Wij verwachten de eerste laders op 900kW en 1200kW binnenkort op de markt. Bij boten hebben we al een laadstation gezien van 6MW.
Bij de meeste bi-directionele DC voedingen kunnen we een test systeem opbouwen door een aantal units in een master/slave configuratie te zetten om zo configuraties te creëren tot zelfs in de MW’s.
We hebben echter ook oplossingen met bi-directionele DC voedingen van 60kW (max 300kW) en een modulair systeem met 15kW tot 160kW modules welke te combineren zijn tot >1,2MW installaties met een maximale spanning van 1500V.
HET AANTAL LAAD-/ONTLAADCYCLI VAN EEN BATTERIJ PACK
Als deze testen al worden uitgevoerd op het volledige pack (meestal blijft dit beperkt tot de batterij module) dan zijn dit langdurige en kostbare testen. Voor de testen kan uiteraard dezelfde hardware worden gebruikt als bij de capaciteit test en dan vaak aangevuld met uitgebreide batterij test software.
Met de B2C hardware van Cinergia kunnen we ook tot drie packs met een maximaal vermogen van 53kW per pack gelijktijdig testen.
Ga terug naar het overzicht